9 ESSENTIALS VOOR OPVOLGERS IN FAMILIEBEDRIJVEN (TWEEDE EDITIE)

De masterclass over de 9 onmisbare opvolgerskwaliteiten in familiebedrijven.

Bij Van Havermaet willen we niet alleen de continuïteit van uw familiebedrijf waarborgen, maar ook uw vertrouwen in uw (nieuwe) leidersrol vergroten. Na onze masterclass “9 NEXTGEN ESSENTIALS” bent u klaar om uw onderneming ambitieus en veilig de toekomst in te loodsen. Onze masterclass biedt namelijk inzicht in uw sterke punten, maar ook in uw ontwikkelgebieden als (toekomstig) bedrijfsopvolger. We gaan met jullie aan de slag om de essentiële opvolgerskwaliteiten te ontwikkelen die nodig zijn voor effectief leiderschap in familiebedrijven.

U leert onder andere conflicten beheersen, innovatie stimuleren, financiële cijfers interpreteren, een extern netwerk leren uitbouwen en draagvlak creëren binnen uw organisatie… Kortom, u en uw bedrijf naar een hoger niveau tillen door ervaringsdeskundigen, experten uit de praktijk en NextGen’ers die u reeds voorgingen.

U zal deel uitmaken van een exclusieve groep toekomstige bedrijfsopvolgers, waardoor u de kans krijgt ideeën uit te wisselen en inzichten te delen met gelijkgestemden die de uitdagingen en kansen van familiebedrijven begrijpen. Samen bouwen we aan een krachtig netwerk dat uw groei als familiale opvolger zal stimuleren.

De plaatsen zijn beperkt, schrijf je dus snel in. First come, first serve. 

Accepteer het gebruik van marketingcookies om deze video te bekijken.

Wat?

9 masterclasses over de essentiële
opvolgerskwaliteiten in familiebedrijven.
1 recap- en reflectiesessie.

Waar?

Kasteel Ter Poorten
(Diepenbekerweg 65, 3500 Hasselt)

Prijs?

3.000 euro excl. BTW.
(+discount op optioneel persoonlijk assessment van 2.500 euro naar 1.750 euro.)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

Voor wie
Waarom
deelnemen?

Sprekers
ProgrammaOpvolgers-
kwaliteiten
Testimonials eerste editie

Bent u (binnenkort) de opvolgende generatie in uw familieonderneming? Als u 25 jaar of ouder bent en al enige werkervaring heeft opgedaan, binnen of buiten het familiebedrijf, dan biedt onze masterclass “9 NEXTGEN ESSENTIALS” u de perfecte gelegenheid om uw leiderschapskwaliteiten te ontwikkelen en uw familiebedrijf naar ongekende hoogten te stuwen.

Mocht u nog twijfels hebben of deze masterclass bij u past, aarzel dan niet om contact op te nemen met Lynn van Otten van Havermaet. Samen verkennen we uw ambities en doelen om te zien hoe deze masterclass u kan ondersteunen op uw pad naar een succesvolle transitie.

De masterclass zal u inzicht geven in uw sterktes, maar ook uw ontwikkelgebieden als (toekomstig) bedrijfsopvolger. De inhoud van de sessies helpen u om essentiële kwaliteiten te ontwikkelen die nodig zijn voor effectief leiderschap in familiebedrijven. De negen sessies bereiden u voor op de specifieke uitdagingen en kansen die zich voordoen in uw familiebedrijf. Leer onder andere hoe u conflicten beheert, innovatie stimuleert, financiële cijfers inzichtelijk maakt en uw bedrijf naar een professioneler niveau leidt.

De deelnemers vormen samen een unieke en selecte groep toekomstige bedrijfsopvolgers. Dit geeft u de unieke kans om ideëen uit te wisselen en inzichten te delen met gelijkgestemden die de specifieke uitdagingen en kansen van familiebedrijven begrijpen. Samen bouwen we aan een krachtig netwerk en een ondersteunende community die uw groei als familiale opvolger zal stimuleren.

Ontmoet een team van ervaren professionals en inspirerende leiders die hun rijke kennis en ervaringen met u zullen delen. Deze sprekers zijn experts, ervaringsdeskundigen uit de praktijk en NextGen’ers uit familiebedrijven die u voorgingen, waardoor ze als geen ander de uitdagingen en kansen begrijpen die vandaag voor u liggen.

  • Sophie Bijnens
  • Elke Sweldens
  • Jan Maurissen
  • Diane Arijs
  • Peter Vandeput
  • Sofie Gerkens
  • Maarten Bynens
  • Eva Caubergs
  • Laurens Wijckmans
  • Joeri Geerinck
  • Pieter Vandebroek
  • Maurits Wesseling
  • Wouter Uten
  • Valerie Veldeman
  • Jean-Pierre Filippini
  • Jerica Cretskens
  • Roel Paesmans
  • 17:45 Ontvangst en diner
  • 18:30 – 21:30 Inhoudelijke sessies (incl. pauze)
  • 21:30 Netwerkmogelijkheid  

Al meer weten over de 9 opvolgerskwaliteiten? Ontdek ze via deze link.

Heleen Lauwers (Profel):

“Praktische tips & tricks (grondig onderbouwd, al dan niet vanuit theorie), inspirerende sprekers met ruime praktijkervaringen en -voorbeelden, connectering met gelijkgestemden en sparren over gelijkaardige uitdagingen zowel op bedrijfs-, familiaal- als persoonlijk vlak.

De afgelopen maanden telkens met veel goesting naar Hasselt afgezakt voor 9 inspirerende avonden vol boeiende en relevante uiteenzettingen, praktijkervaringen en veel boeiende sparring met lotgenoten! En voor sfeer en gezelligheid ook een dikke 10!”

Justin Geyskens (Geyskens Delikatessen en Molens Geyskens):

“Dit was het meest boeiende traject dat ik tot nu toe heb gevolgd en zonder twijfel een van de beste beslissingen die ik in 2024 heb genomen. Als volgende generatie kan het soms eenzaam voelen, omdat je weinig mensen kent die in dezelfde situatie zitten. Elke sessie gaf me opnieuw een dosis motivatie en energie.

De masterclass bood waardevolle inzichten en een sterke motivatieboost. Het traject was goed doordacht, met een persoonlijke aanpak en praktische tools. De investering was het zeker waard, en het gaf een helder beeld van de uitdagingen en kansen als NextGen!”

Yelle van den Eeden (Bemax):

“Het niveau, de ervaring en de openheid van de verschillende sprekers zorgt voor een enorm leerrijk traject dat ik alleen maar kan aanraden voor mensen die in een soortgelijke situatie zitten.”

Wannes van Overstraeten (Group van Overstraeten):

De masterclass van Van Havermaet bood een diepgaand inzicht in de dynamiek van familiale ondernemingen, met een sterke focus op strategische en emotionele aspecten. Als NextGen’er neem ik vooral mee hoe belangrijk evenwicht is tussen traditie en vernieuwing, en hoe goede governance en communicatie de sleutel vormen tot een succesvolle overdracht en groei. Elke sessie gaf concrete tools en inzichten om uitdagingen aan te pakken en als toekomstige generatie een positieve impact te maken binnen de onderneming.”

Het programma

Sessie 1 – Uw opvolgerskwaliteiten: test, ontdek en versterk uw leiderschap
Donderdag 18 september 2025

Over deze sessie 

Ontdek de kern van de opleiding in de openingssessie, waar u de negen essentiële kwaliteiten van een succesvolle bedrijfsopvolger leert kennen. Met onze speciaal ontwikkelde digitale tool krijgt u niet alleen inzicht in uw eigen groeipotentieel, maar betrekken we ook uw familie, zodat u voldoende inzicht krijgt in welke noden er heersen in uw familiebedrijf en waar vervolgens uw sterktes, maar ook groeimogelijkheden liggen als opvolger.

Elk familiebedrijf is immers uniek, en zo ook de waarde van elke kwaliteit voor bedrijfsopvolging. Onze tool en introductiesessie zijn ontworpen om de specifieke behoeften van úw onderneming bloot te leggen. Meet hoe u presteert op de kwaliteiten die er in uw bedrijf toe doen. Leer deze te interpreteren en te verbeteren om uw volledig potentieel te benutten. We vergelijken wat uw familiebedrijf nodig heeft met uw huidige vaardigheden, en stellen vervolgens heldere actiepunten op.

Met deze inzichten gaan we in de volgende sessies aan de slag om uw opvolgerskwaliteiten verder te ontwikkelen en te trainen.

Sophie Bijnens

Sophie studeerde in 2009 af als Master in arbeids- en organisatiepsychologie. De eerste jaren van haar loopbaan deed ze ervaring op in de werving & selectie van een breed aantal profielen. Van daaruit stroomde ze 12 jaar geleden door naar de rol van assessor, waarin ze haar passie voor het analyseren en begrijpen van menselijk gedrag en persoonlijkheid ten volle kwijt kon. De laatste jaren lag daarbij de focus enerzijds op ontwikkelingsgerichte assessment centers / development centers voor management en directie (zowel individueel als vanuit teamperspectief). Anderzijds wist ze zich ook te specialiseren in het in kaart brengen van het talent en potentieel van de next generation in familiebedrijven.
Binnen Van Havermaet bouwt Sophie dan ook verder op deze ervaring en adviseert ze zowel de sleutelfiguren van een organisatie, als familiebedrijven met een overdrachtsvraagstuk vanuit het perspectief van talent en persoonlijkheid. Daarnaast is ze ook ervaren loopbaancoach én kan ze meedenken wat betreft het optimaliseren van teamsamenstellingen of organisatiestructuren.

Elke Sweldens

Als Director HR-Consultancy bij Van Havermaet ondersteunt en coacht Elke dag in dag uit eigenaars, bedrijfsleiders en HR-verantwoordelijken van KMO's en familiebedrijven. Vandaag is Elke voornamelijk actief als adviseur voor alle HR-vraagstukken, strategische oefeningen, organisatieontwikkeling en -design en begeleidt ze bedrijfsfamilies en organisaties bij overdrachtstrajecten in onder meer het ontwikkelen van de kwaliteiten van opvolgers, het helpen bepalen van toekomstige rollen en het verandertraject, het coachen van de NextGen en het versterken van de (familie)banden door in te zetten op teamcoaching en communicatie.

1/2
Sessie 2 – Loslaten of anders vasthouden, van traditie naar toekomst: kernwaarden van de bedrijfsfamilie
Donderdag 9 oktober 2025

Over deze sessie 

In deze sessie richten we ons op het definiëren en scherpstellen van de kernwaarden van jullie bedrijfsfamilie, met respect voor de fundamenten die door de vorige generatie zijn gelegd.

Als opvolger in een familiebedrijf is het essentieel om deze fundamenten met zorg te benaderen, terwijl u tegelijkertijd ruimte maakt voor nieuwe inzichten en perspectieven.

We verkennen het thema loslaten of ‘anders vasthouden’, wat u helpt om uw voorgaande generatie te begrijpen en de onderlinge relatie te waarderen, onderhouden en te versterken.

Daarnaast besteden we aandacht aan het beheren van externe relaties en het opbouwen van een waardevol netwerk, wat cruciaal is voor de groei en continuïteit van uw onderneming. Samen creëren we een sessie waarin u kunt reflecteren, ervaringen kunt delen en van elkaar kunt leren, om zo een stevige basis te leggen voor waarden en relatiebeheer voor de toekomst van jullie familiebedrijf.

Jan Maurissen

Jan Maurissen is ere-partner/Challenger bij Van Havermaet. Hij is door zijn opleidingen Master in de Rechten; Graduaat in de Fiscale en Master in Personal en Financial planning én door zijn jarenlange ervaring, zeer breed georiënteerd.
Hij is sinds 1992 verbonden aan Van Havermaet en gespecialiseerd in de algemene begeleiding en advisering bij familiale opvolging, begeleiding bij de overname van ondernemingen en financiële planning.

Elke Sweldens

Als Director HR-Consultancy bij Van Havermaet ondersteunt en coacht Elke dag in dag uit eigenaars, bedrijfsleiders en HR-verantwoordelijken van KMO's en familiebedrijven. Vandaag is Elke voornamelijk actief als adviseur voor alle HR-vraagstukken, strategische oefeningen, organisatieontwikkeling en -design en begeleidt ze bedrijfsfamilies en organisaties bij overdrachtstrajecten in onder meer het ontwikkelen van de kwaliteiten van opvolgers, het helpen bepalen van toekomstige rollen en het verandertraject, het coachen van de NextGen en het versterken van de (familie)banden door in te zetten op teamcoaching en communicatie.

1/2
Sessie 3 – Familiaal leiderschap: rolverdelingen, dynamieken, communicatie en conflicthantering
Donderdag 6 november 2025

Over deze sessie

De inhoud van de derde sessie vormt één van de meest cruciale bouwstenen voor elke opvolger in een familiebedrijf. In het eerste deel zal u ondergedompeld worden in de rolverdelingen en dynamieken binnen uw bedrijf en uw familie. Met behulp van praktische oefeningen krijgt u inzicht in het systemisch denken en de balans tussen familie, bedrijf en individu.

In het tweede deel van de sessie staan we stil waarom communiceren met je familie niet altijd makkelijk is en vooral wat je hieraan kan doen. We duiken samen in wetenschappelijk onderbouwde tools om jouw manier van communiceren zowel meer verbindend als meer oplossingsgericht te maken. Die combinatie heb je nodig als toekomstige opvolger om zowel de familierelaties, de bedrijfsbelangen, als wat belangrijk is voor jou duurzaam te combineren. Een onmisbare sleutel hiervoor is het adequaat inzetten van je emotionele intelligentie. Daarom geven we jou ook wetenschappelijk gefundeerde inzichten mee in de bouwstenen van emotionele intelligentie, leer je een aantal competenties al verkennen en toepassen om je emotionele intelligentie te versterken, en krijg je handvaten mee hoe je die erna verder kan ontwikkelen. Na deze sessie ben je alvast beter gewapend om moeilijke issues bespreekbaar te maken en conflicten op een duurzame manier aan te pakken.

Diane Arijs

Prof. dr. Diane Arijs, docent aan KU Leuven, Work and Organization Studies, focust zich in haar wetenschappelijk onderzoek op employer branding, en mentaal welzijn in familiebedrijven. Haar expertise en passie is om haar wetenschappelijke inzichten over duurzaam succes in familiebedrijven niet enkel te publiceren in internationale wetenschappelijke tijdschriften, maar ook te vertalen naar concrete handvaten voor de praktijk van familiebedrijven.

Peter Vandeput

Peter Vandeput is licentiaat in de Rechten en behaalde masters o.a. in het vennootschapsrecht. Hij is erkend adviseur familiebedrijven en erkend bemiddelaar burgerlijke en handelszaken. Peter is partner bij advieskantoor Van Havermaet en verantwoordelijk voor Family Office services. Hij begeleidt bedrijfsfamilies bij bedrijfsoverdrachten, family & corporate governance, vermogensstructuren en aandeelhoudersafspraken.

Sofie Gerkens

Sofie Gerkens is Senior Manager bij de Family Office afdeling van Van Havermaet. Zij is Master in de Rechten, en behaalde bijkomende Masters in het Notariaat en Vennootschapsrecht. Zij is tevens erkend bemiddelaar in burgerlijke en handelszaken en werkte voorheen als advocate. Zij adviseert familiebedrijven en ondernemersfamilies o.a. bij het overdrachtstraject en het voorbereiden van een generatiewissel, het opstellen van aandeelhoudersafspraken, het uitwerken van familiale en corporate governance.

1/3
Sessie 4 – Workshop bedrijfsstrategie: "Ontwerp het strategisch succes van uw familiebedrijf"
Donderdag 20 november 2025

Over deze sessie

Het ontwikkelen van een duidelijke en doordachte bedrijfsstrategie is essentieel om de continuïteit van het familiebedrijf te waarborgen. Deze workshop is dan ook speciaal ontworpen om (toekomstige) leiders van familiebedrijven te voorzien van de cruciale hulpmiddelen, inzichten en richtlijnen die nodig zijn om een weloverwogen bedrijfsstrategie uit te tekenen. Samen verkennen we de huidige staat, het klantensegment en de gewenste toekomstige richting van het bedrijf, met als doel om marktkansen te benutten en proactief in te spelen op toekomstige uitdagingen.

Ontvang praktische strategieën en methoden om een sterke en doordachte bedrijfsstrategie te ontwikkelen die de continuïteit van uw familiebedrijf ondersteunt. Leer hoe u uw missie, visie en kernwaarden kunt formuleren. Ontdek hoe u duidelijke doelstellingen en actieplannen opstelt om uw strategieën succesvol uit te voeren.

Maarten Bynens

Maarten Bynens is afgestudeerd aan de Hogeschool Antwerpen binnen de richting Internationaal Ondernemen. Maarten heeft in 2009 INITIUM opgericht als onafhankelijke industriële holding. Ondernemerschap combineren met een dynamisch investerings- en groeipad op lange termijn is het speerpunt van de organisatie. INITIUM treedt op als actieve aandeelhouder van haar ondernemingen en speelt een sleutelrol in hun strategische en operationele ontwikkeling, groei en performantie. Daarnaast stond Maarten in 2019 mee aan de wieg van het investeringsfonds RENARDMONT en in 2024 van het investeringsfonds C4Growth.

Eva Caubergs

Eva heeft meer dan een decennium ervaring als consultant in strategie, HR, marketing en transformatieprojecten. Nadien heeft Eva 4 jaar als HR manager gefungeerd in private bedrijven. Vandaag is Eva HR director bij Van Havermaet, waar zij verantwoordelijk is voor het ontwikkelen en beheren van HR-strategieën, inclusief werving, training, arbeidsrelaties en naleving van wet- en regelgeving, om de organisatiedoelen te ondersteunen.

1/2
Sessie 5 – Cijfers die spreken: een praktische benadering van financiële analyse voor Nextgen’ers
Donderdag 11 december 2025

Over deze sessie 

In deze sessie leert u de basisprincipes van financiële analyse op maat van de vragen van de deelnemers. Of u nu een ervaren ondernemer bent of zich voorbereidt op een leiderschapsrol, inzicht in uw financiële gegevens is essentieel voor het nemen van geïnformeerde beslissingen.

We beginnen met een aantal fundamenten en ratio’s om de gezondheid van uw bedrijf na te gaan. Vervolgens gaan we aan de slag met inzichten om uw cashflow te verbeteren en toekomstige investeringen budgettair te plannen.

Het doel van de sessie is om u inzichten te geven om financiële gegevens effectief te interpreteren en strategisch toe te passen voor de groei van uw familiebedrijf. We gaan dus concreet aan de slag met uw vraagstukken rond financieel inzicht. Zo wordt u voorbereid om doordachte zakelijke beslissingen te nemen en de continuïteit van uw onderneming te waarborgen.

Laurens Wijckmans

Na zijn studies Handelsingenieur aan Vlerick, startte Laurens zijn carrière bij KPMG in Zaventem als consultant in CFO Advisory Services. Hier ondersteunde hij multinationals bij finance transformation en business optimization projecten. Als NextGen van een middelgroot familiebedrijf, wou hij zich graag toespitsen op het begeleiden van soortgelijke ondernemingen. Vandaag begeleidt hij binnen Van Havermaet Business Consulting bedrijven bij het ontwerpen en automatiseren van hun controlling & financial management activiteiten. Hij deelt zijn expertise ook als gastdocent aan de PXL Hogeschool en als gastspreker over onderwerpen als werkkapitaal, cashmanagement en procesoptimalisatie.

Pieter Vandebroek

Met 14 jaar ervaring in accountancy, waarvan 7 jaar bij Van Havermaet, is Pieter vandaag actief als financieel klankbord voor een brede waaier aan dossiers. Vanuit een zorgvuldige en analytische aanpak ondersteunt hij ondernemers en bedrijven bij het interpreteren van hun cijfers en het maken van weloverwogen keuzes. Met ervaring in zowel nationale als internationale dossiers, deelt hij graag zijn kennis op een toegankelijke manier, met aandacht voor helderheid en eenvoud.

1/2
Sessie 6 – Leiderschapskwaliteiten in uw organisatie: draagvlak creëren en people management
Donderdag 8 januari 2026

Over deze sessie  

Onderzoek toont aan dat indien men andere mensen wil overtuigen op basis van pure informatie, dit slechts in 2% van de gevallen zal leiden tot effectieve duurzame veranderingen. Een cijfer om van achterover te vallen. We geloven nog te vaak dat de kwaliteit van ons voorstel voldoende is voor de acceptatie ervan. De praktijk toont echter aan dat kwaliteit weliswaar een noodzakelijke, maar lang geen voldoende voorwaarde is. Hoe onrechtvaardig het ook klinkt, een idee wordt niet aanvaardt omdat het zo goed is. Was het maar zo simpel.

Tijdens deze 5e sessie staan we dan ook stil bij hoe u als bedrijfsopvolger binnen uw organisatie draagvlak kan creëren voor uw ideeën. Daarvoor zal je de medewerking nodig hebben van verschillende partijen. Commitment kan u helaas niet afdwingen, ook niet wanneer u op uw ‘managerial strepen’ gaat staan.

Door middel van diverse skills & strategieën leert u hoe u ervoor kan zorgen dat interne stakeholders hun schouders onder uw voorstel gaan zetten. Ook wanneer die stakeholders elk hun eigen belangen en agenda’s hebben. Zo creëert u betrokkenheid en draagvlak om de vooropgestelde doelstellingen waar te maken. Skills die u zullen helpen om het bedrijf succesvol te leiden & harmonieuze relaties met uw eigen medewerkers te onderhouden.

Maurits Wesseling

Maurits Wesseling werkte 23 jaar bij Procter & Gamble. Vanwege zijn studies chemie aan de universiteit van Utrecht, was hij in de beginjaren actief als R&D Scientist. Hierna werkte hij 15 jaar binnen de HR-afdeling, met kernverantwoordelijkheden binnen organisatiecultuur, leiderschap & talentontwikkeling en coaching. Buiten zijn dagelijks werk, was hij ook heel vaak actief als 'Corporate Trainer' op het gebied van 'Team and Individual Effectiveness', leiderschap en communicatie. Maurits is expert in intern netwerken, stakeholdermanagement en het creëren van draagvlak in organisaties (Kenaz).

Sessie 7 – Voortdurende zelfontwikkeling: groeimindset als bedrijfsopvolger en het ontwikkelen van veerkracht in uitdagende tijden
Donderdag 29 januari 2026

Over deze sessie 

Om een goede bedrijfsleider te zijn en voldoende snel te kunnen evolueren in uw (nieuwe) rol is het essentieel dat de opvolger voortdurend aan zelfontwikkeling doet. Het is sterk gelinkt aan de growth mindset van Carol Dweck. Onderzoek heeft daarbij uitgewezen dat mensen die geloven in hun eigen ontwikkelbaarheid beter (blijven) presteren. Leiders met een groeimindset geloven namelijk dat door middel van inzet, inspanning en voortdurend leren ze hun vaardigheden en capaciteiten continu kunnen ontwikkelen en verbeteren.

Daarnaast stelt veerkracht u als bedrijfsopvolger in staat om sneller te herstellen van moeilijke situaties en uzelf, de familie en medewerkers gemotiveerd te houden, zelfs in tijden van tegenspoed. Met voldoende veerkracht zal u sneller verandering omarmen en uzelf aanpassen aan nieuwe trends en technologieën, waardoor innovatie wordt bevorderd. Het stelt het familiebedrijf zo beter in staat om competitief te blijven in een dynamische markt.

We gaan tijdens deze masterclass graag aan de slag met deze eigenschappen om de deelnemers in staat te stellen om uitdagingen effectief aan te gaan, zich aan te passen aan veranderingen, open te staan voor feedback en innovatief te zijn.

U ontvangt tips en tricks, maar eveneens een praktijkgetuigenis van een ondernemer die zijn verhaal komt vertellen alsook hoe hij met de uitdagingen op zijn pad omgaat.

Wouter Uten

Wouter Uten is een gedreven manager en ondernemer met een passie voor life science en de digitale revolutie. Als oprichter van UgenTec, een tech scale-up, heeft hij 3,5 miljoen euro opgehaald om hun AI-gebaseerde platform, FastFinder, tot een wereldleider in de automatisering van moleculaire workflows te maken. In 2021 werd Wouter bekroond tot dé Jonge Ondernemer van het Jaar (JCI). Tijdens de opleiding zal hij zijn ervaringen delen over het ontwikkelen en inzetten van veerkracht bij de diverse uitdagingen die ondernemers tegenkomen.

Elke Sweldens

Als Director HR-Consultancy bij Van Havermaet ondersteunt en coacht Elke dag in dag uit eigenaars, bedrijfsleiders en HR-verantwoordelijken van KMO's en familiebedrijven. Vandaag is Elke voornamelijk actief als adviseur voor alle HR-vraagstukken, strategische oefeningen, organisatieontwikkeling en -design en begeleidt ze bedrijfsfamilies en organisaties bij overdrachtstrajecten in onder meer het ontwikkelen van de kwaliteiten van opvolgers, het helpen bepalen van toekomstige rollen en het verandertraject, het coachen van de NextGen en het versterken van de (familie)banden door in te zetten op teamcoaching en communicatie.

1/2
Sessie 8 – Familiale en corporate governance inzetten als NextGen'er
Donderdag 26 februari 2026

Over deze sessie 

Tijdens deze sessie ontvangen jullie enerzijds wetenschappelijke en doordachte inzichten van professor Anneleen Michiels en anderzijds de praktijkervaringen van NextGen’er Valerie Veldeman. Corporate governance en family governance zijn immers van groot belang in verschillende fases van het familiebedrijf. Governance structuren kunnen namelijk ondersteuning bieden in uitdagende tijden en bij sleutelmomenten (zoals de overdracht naar de volgende generatie, de transformatie van het bedrijf of een belangrijk groeiplan). Maar evenzeer komen zij de dagelijkse werking van het bedrijf ten goede door een duidelijke structuur aan te brengen en te zorgen voor professionalisering.

Verder bieden goede afspraken meer zekerheid en zorgen ervoor dat heel wat potentiële conflicten vermeden kunnen worden. Deze kunnen worden neergeschreven in verschillende documenten, waaronder aandeelhoudersovereenkomsten, familiecharters of bedrijfstestamenten. Dit geheel aan governance mogelijkheden versterken en verbeteren de performantie en professionalisering van het familiebedrijf significant.

Valerie Veldeman

Senior Manager Family Business bij Van Havermaet en geboren in een familiebedrijf. Deze combinatie maakt dat Valerie met haar praktische insteek als geen ander zicht heeft op de noodzaak en meerwaarde van een goede governance.

Sessie 9 – Inspiratiesessie met ervaringsdeskundigen en NextGen'ers
Donderdag 19 maart 2026

Over deze sessie

Deze inspiratiesessie biedt opvolgers frisse inzichten door praktijkgetuigenissen van ervaringsdeskundigen. Deelnemers kunnen waardevolle lessen trekken voor hun eigen traject binnen het familiebedrijf en zo hun leiderschapsvaardigheden versterken en groeien binnen het bedrijf. Er zullen zowel NextGen’ers komen getuigen die jullie voorgingen alsook succesvolle ervaringsdeskundigen over hun verhaal. Uiteraard is er ruimte voorzien om met hen en de andere deelnemers te sparren over jullie individuele uitdagingen en samen te zoeken naar oplossingen en opportuniteiten.

Jean-Pierre Filippini

Jean-Pierre Filippini is sinds 2010 CEO van Carglass Duitsland. Hij bekleedde voordien gedurende 10 jaar verschillende functies binnen het moederbedrijf Belron. Jean-Pierre is ook lid van de raad van bestuur van de Carglass Foundation "Giving Back".

Jerica Cretskens
Roel Paesmans

Roel Paesmans is zaakvoerder van Fruitsnacks, leverancier van vers fruit en soep aan bedrijven en scholen over heel België, Luxemburg en een gedeelte van Nederland en Duitsland. Roel koos ervoor, na een opleiding Handelsingenieur en 4 jaar werkervaring bij Janssen Farmaceutica, aan de slag te gaan in het familiebedrijf van zijn ouders Karel en Heidi. Hij kwam binnen en kreeg twee weken later te verduren met een aanslepende COVID/thuiswerk-periode. Roel heeft met zijn team en ouders het bedrijf boven water weten houden en tegelijk geprofessionaliseerd en gestructureerd om een stevig groeitraject neer te zetten. Niet zonder resultaat, daar ze nu 35% groeien elk jaar en al 9000 pakketten per week verzetten. Roel was dit jaar dan ook de terechte winnaar van de “Mijlpaal” bij de Jong Voka Awards.

1/3
Sessie 10 – Recap- en reflectiesessie
Donderdag 2 april 2026

Heeft u een vraag over de sessies?

Contacteer ons

Woon deze masterclasses bij

Schrijf u nu in

Veelgestelde vragen

Waarom is deze masterclass zo uitzonderlijk?

Van Havermaet heeft, door de combinatie van uitgebreide praktijkervaring van onze experts en een grondige analyse van de literatuur, negen essentiële kwaliteiten geïdentificeerd die cruciaal zijn voor de ideale bedrijfsopvolger. Deze opvolgerskwaliteiten zijn zorgvuldig samengesteld, uitvoerig getoetst in de praktijk en verder verfijnd tot een breed scala. De benadering gaat bovendien verder dan alleen theoretische kennisoverdracht. We bieden interactieve sessies en workshops die daadwerkelijk waarde toevoegen en waar u concreet mee aan de slag kan. Het aantal deelnemers is beperkt zodat de mogelijkheid tot interactie en leren van elkaar wordt aangemoedigd. Daar geloven wij zeer sterk in.

Hoe weet ik of de masterclass iets voor mij is?

Wanneer u op het punt staat om de bedrijfsleiding van het familiebedrijf over te nemen of recent de leiding hebt overgenomen, bent u vast voor heel wat uitdagingen komen te staan. Een bedrijf opvolgen wordt vaak onderschat door de omgeving. Als u zich nog verder in uw nieuwe rol wil ontwikkelen of indien het u interessant lijkt om ambitieuze gelijkgestemden te ontmoeten en met hen ervaringen uit te wisselen, is dit de uitgelezen kans om u bij deze selecte groep aan te sluiten. Indien u nog twijfelt of andere vragen hebt, mag u steeds contact opnemen met Lynn van Otten van Van Havermaet, via het e-mailadres Lynn.vanotten@vanhavermaet.be

Waarom organiseert Van Havermaet deze masterclass?

Wij geloven zeer sterk in het all-round bijstaan van onze klanten. De laatste tijd merkten we in de markt dat er een enorme vraag is naar coaching of begeleiding van de opvolgende generatie. Deze rol wordt dan ook vaak onderschat. In een overdrachtstraject bij Van Havermaet bieden wij een integrale aanpak en is het voor ons een evidentie om te ondersteunen op zowel, fiscaal, juridische, financieel en intermenselijke vlak.

Waarom is het maximum aantal inschrijvingen zo beperkt?

Wij willen echt inzetten op u als bedrijfsopvolger en ervoor zorgen dat we elk individu iets kunnen bijbrengen. We houden de sessies interactief zodat overnemers van elkaars traject, uitdagingen en aanpak kunnen leren. Dat is minder evident in een grote groep, waardoor het maximum aantal een weloverwogen keuze is ter bewaking van de samenhang en coherentie van de groep.

Van Havermaet, de rechterhand van familiebedrijven

Of u nu een ondernemer, vrije beroeper of vermogende particulier bent, op zoek naar financieel, juridisch, fiscaal, internationaal of HR-advies: Van Havermaet wilt uw evidente keuze zijn. Wij staan naast u, combineren kwaliteit met persoonlijkheid en streven op nationaal en internationaal vlak naar de hoogste vorm van maetwerk.

Wij zijn wat u van een rechterhand verwacht: een betrouwbare partner waar u altijd terecht kan. Het verlengstuk van uw bedrijf, dat er alles aan doet om uw toekomst perfect in kaart te brengen en vorm te geven. Meer dan 80 jaar ervaring en meer dan 240 specialisten: een betere rechterhand kunt u zich niet wensen.

Nieuwsbrief

Wij zijn er om u op zowel fiscaal, financieel als juridisch vlak professioneel te adviseren. Blijf op de hoogte en schrijf u in op onze nieuwsbrief.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
© Van Havermaet Family Office 2025